Eindelijk eens een artikel gelezen met goed nieuws. Supermarktketen Spar wil weer in contact komen met de consument en heeft plannen om binnen drie jaar het aantal verkooppunten in Nederland te verdubbelen naar duizend. De bedoeling van Spar is om voor iedere Nederlander relevant te zijn.
Door Caty Kroon - Die missie van Spar doet mijn liefde voor de detailhandel goed. Toen ik het las moest ik denken aan de ‘winkel op de hoek’ die onlosmakelijk met fijne herinneringen aan mijn jeugd is verbonden. Zo’n winkel waar ze je kennen en die een belangrijk deel uitmaakt van een buurt. Heerlijk.
De tekst gaat onder de afbeelding verder.
De covers van 'Blijf Maar!' (uitverkocht) en 'Anders nog iets?' @Caty Groen
Over een aantal van die winkels, die vooral in de naoorlogse jaren in groten getalen het straatbeeld bepaalden, schreef ik het boek ‘Anders nog iets?’ en het inmiddels uitverkochte ‘Blijf Maar!’
Ik sprak honderden winkeliers en hun families en medewerkers en zij schetsten een prachtig en voor ouderen zeer herkenbaar beeld die de rol van de winkelier speelt in een lokale gemeenschap.
Het zal niet waarschijnlijk zijn dat Spar probeert om terug te gaan naar de papa- en mamawinkel, maar hun streven naar in contact te komen met de consument is al prima.
De tekst gaat onder de afbeelding verder.
Behalve onbemand
Het ‘in contact komen met de consument’ is niet letterlijk van toepassing bij de onbemande winkels, waar Spar er twaalf van gaat plaatsen in hotels. Ook komen er meer onbemande verkooppunten in kantoren. Laten we dat zien als het in contact komen van consumenten onderling.
Je gaat in ieder geval ook meer Spar-punten zien in benzinestations en andere drukbezochte punten zoals campings en de campus van universiteiten. En niet te vergeten de buurtsuper, die waar ik het in mijn boeken vaak over had.
De tekst gaat onder de foto verder.
Een Spar uit de geschiedenisboeken @Sparmuseum Leiderdorp
Duizenden Sparren in tientallen landen
Spar bestaat al negentig jaar en vierde dat deze maand met 13.500 vertegenwoordigers uit vier continenten waar Spar is vertegenwoordigd. Er zijn zo’n 13.000 winkels in 48 landen. De winkels in Nederland worden gerund door franchise ondernemers.
In Dordrecht kun je op de Blekersdijk het levende voorbeeld vinden van een buurtsuper, gerund door het echtpaar Van der Laan. De winkel was een Spar en heet nu Gewoon Super, dat ook een onderdeel is van Spar en door Spar wordt bevoorraad. @ Caty Groen
bron: spar.nl